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Cah. Agric.
Volume 26, Number 6, Novembre-Décembre 2017
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Article Number | 65002 | |
Number of page(s) | 9 | |
Section | Études originales / Original Studies | |
DOI | https://doi.org/10.1051/cagri/2017051 | |
Published online | 01 December 2017 |
Article de recherche / Research Article
A new wine superpower? An analysis of the Chinese wine industry
Une nouvelle super-puissance viticole ? Une analyse de l'industrie chinoise du vin
Departamento de Economía Agraria, Escuela y Gestión de Empresas, Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica, Alimentaria y de Biosistemas, Universidad Politécnica de Madrid,
Madrid, Spain
* Corresponding author: isabel.bardaji@upm.es
China is one of the most attractive wine markets and a hopeful wine producer in the twenty-first century. Current studies of wine in China tend to focus on the wine market but seldom analyze the domestic wine industry, which contributes approximately 70% of the total wine consumed in the country. This paper reviews the wine history and the development of wine in China and analyses the current situation and perspectives of the Chinese wine industry, considering both traditional conditions such as wine production and wine policies, as well as new conditions such as e-commerce, climate change and domestic economy trend. We present a “SWOT” (strengths, weaknesses, opportunities and threats) analysis of the Chinese wine industry considering four sectors (producing, processing, selling and consuming) and we use a SWOT matrix analysis to identify possible improvement strategies. Finally, we propose strategies for the development of the Chinese wine industry at governmental level, industrial level and business level.
Résumé
La Chine est l'un des marchés viticoles les plus attrayants et un producteur de vin prometteur pour le XXIe siècle. Les études actuelles sur le vin en Chine se concentrent plutôt sur le marché du vin, mais analysent rarement l'industrie nationale du vin, qui contribue pourtant à environ 70 % du vin consommé dans le pays. Cet article retrace l'histoire et le développement du vin en Chine et analyse la situation actuelle et les perspectives de l'industrie viticole chinoise. Il prend en compte le contexte classique concernant la production de vin et les politiques viticoles, tout en considérant aussi le contexte plus moderne du commerce électronique, du changement climatique et de l'économie chinoise. Nous présentons une analyse SWOT (forces, faiblesses, opportunités, menaces) de l'industrie viticole chinoise en considérant quatre secteurs (production, traitement, vente et consommation) et nous en déduisons des stratégies d'amélioration possibles grâce à une matrice SWOT. Enfin, nous proposons des stratégies pour le développement de l'industrie viticole chinoise, au niveau gouvernemental, au niveau industriel et au niveau commercial.
Key words: China / wine / viticulture / SWOT analysis / agricultural policy
Mots clés : Chine / vin / viticulture / analyse SWOT / politiques agricoles
© Y. Li and I. Bardají, Published by EDP Sciences 2017
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