Issue |
Cah. Agric.
Volume 27, Number 2, Mars-Avril 2018
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Article Number | 25006 | |
Number of page(s) | 9 | |
Section | Études originales / Original Studies | |
DOI | https://doi.org/10.1051/cagri/2018015 | |
Published online | 17 April 2018 |
Article de recherche / Research Article
Approach and impact of a participatory process for the reorganization of irrigation management: a case study in Indonesia
Approche et impacts d’un processus participatif pour la réorganisation de la gestion d’un périmètre irrigué : étude de cas en Indonésie
1
CIRAD, UMR G-EAU,
34398
Montpellier, France
2
Univ Montpellier,
Montpellier, France
3
IAHRI,
Bogor, Indonésie
4
CIRAD, UMR Innovation,
34398
Montpellier, France
5
CIRAD, UMR ART-Dev,
34398
Montpellier, France
6
CNRS, UMR 7266,
La Rochelle, France
* Corresponding author: jean-marie.lopez@cirad.fr
The paper emphasizes key lessons learnt about a research intervention implemented from 2006 to 2009 to solve water access conflicts in the Klaten irrigated rice production area (Central Java, Indonesia). To make stakeholders’ involvement easier, to empower them and build their capacity, action research was carried out according to a flexible and iterative approach. Each step involved a cycle of diagnosis, action planning, implementation, evaluation and learning. The paper shows the need to facilitate the functioning of a multi-stakeholder platform through the creation of a monitoring mechanism in order to ensure, on the one hand, stakeholders’ involvement within the action-research process and on the other hand, foster brainstorming and mutual learning among participants. The paper brings to the fore the usefulness of assessing findings of multidisciplinary and participatory appraisals through modeling and geo-referenced mapping tools in order to facilitate collective learning, negotiation and technical and institutional innovation. Finally, through the assessment of the evolution of the farmers’ association, whose creation was a project outcome, the paper reflects about key issues and key steps that have contributed to carry on successfully the developed methodology.
Résumé
L’article illustre les enseignements tirés d’une recherche-intervention conduite entre 2006 et 2009 dans le bassin rizicole irrigué de Klaten (Java, Indonésie) pour résoudre les conflits d’accès à l’eau et mettre en œuvre un plan d’action. Afin de faciliter l’implication des différents acteurs et, parallèlement, de renforcer leur autonomie et capacité d’intervention, des actions de recherche ont été réalisées sur la base d’une approche itérative et flexible. Ainsi, chaque étape a été développée selon un cycle : diagnostic, plan d’action, mise en œuvre et évaluation des actions, et enseignements retenus. L’article insiste sur la nécessité de créer et de faciliter le fonctionnement d’une plate-forme multi-acteurs et d’un comité de suivi afin de garantir l’implication des acteurs dans la démarche et d’initier un groupe de réflexion parmi les participants. En fonction de la question de recherche posée et de son échelle physique et organisationnelle, il met en avant l’utilité d’analyser les résultats des diagnostics participatifs et multidisciplinaires via les outils de modélisation et de représentation cartographique géo-référencée, afin de faciliter l’apprentissage collectif, la négociation et l’innovation technique et institutionnelle. Enfin, en se référant à l’évaluation de l’évolution de l’association d’irrigants dont la création a été un résultat du projet, il discute les étapes clés qui ont contribué au succès de la méthodologie développée.
Key words: conflict / water access / irrigation / participatory approach / multi-stakeholders / Indonesia
Mots clés : conflit / accès à l’eau / irrigation / approche participative / multi-acteurs / Indonésie
© B. Lidon et al., Published by EDP Sciences 2018
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