Issue |
Cah. Agric.
Volume 29, 2020
|
|
---|---|---|
Article Number | 26 | |
Number of page(s) | 9 | |
DOI | https://doi.org/10.1051/cagri/2020023 | |
Published online | 21 August 2020 |
Article de Recherche / Research Article
Quelle place pour les petits exploitants dans l’agriculture contractuelle ? Le cas de la tomate industrielle en Algérie
What place for smallholders in contract farming? The case of the canned tomato in Algeria
1
École nationale supérieure agronomique (ENSA),
Alger, Algérie
2
Institut de recherche pour le développement (IRD), UMR GRED,
Montpellier, France
* Auteur de correspondance : assassisami@hotmail.com
Les travaux portant sur l’inclusion des petits exploitants dans l’agriculture contractuelle dans le monde dressent des constats contradictoires. En Algérie, l’État a engagé en 2009 un programme d’appui à l’intégration des filières lait et tomate industrielle, en accordant des primes aux entreprises et aux agriculteurs qui s’engagent ensemble dans des contrats de commercialisation. L’adhésion des agriculteurs et des entreprises à ce dispositif contractuel a été importante dès son lancement, mais qu’en est-il du développement de contrats de production et de l’intégration des petits producteurs ? Nous avons étudié le dispositif contractuel mis en place par la plus grande conserverie de tomate en Algérie (CAB) dans le plus grand bassin de production de tomate industrielle du pays (wilaya de Guelma), avec des enquêtes portant sur la moitié de ses contractants (184/368) et des producteurs hors contrat de la région (58/115). L’étude témoigne du rôle déterminant de la prime dans l’adhésion de l’entreprise et des agriculteurs au contrat de commercialisation. Elle augmente le prix aux producteurs et les motive à livrer leur production à l’entreprise, sécurisant ainsi les approvisionnements de cette dernière. Cette forte participation au contrat de commercialisation a incité la CAB à proposer aux agriculteurs des contrats de production. Les petits producteurs, pourtant majoritaires, y participent très peu, pour des raisons mises en évidence dans l’article.
Abstract
The studies tackling the question of the inclusion of smallholders in contract farming around the world raise contradictory observations. In Algeria, the State has launched since 2009 a program to support the integration of the milk and canned tomato sectors by granting premiums to firms and farmers who enter into a marketing contract. Firms and farmers’ involvement in contract farming was significant from the start, but what about the development of production contracts and the inclusion of smallholders? We studied the contractual arrangement proposed by the largest Algerian tomato cannery (CAB) in the largest industrial tomato production area in the country (wilaya of Guelma) and surveyed half of its contractors (184/368) and of non-contract producers in the region (58/115). The study highlights the key role of the premium in firms and farmers’ participation in the marketing contract. It improves the price for producers and motivates them to deliver their production to the company, thereby securing the latter’s supplies. This strong participation in the marketing contract prompted the CAB to offer farmers production contracts. However, smallholders, even though by far the most numerous tomato producers, are marginally involved in those contracts, for reasons highlighted in the article.
Mots clés : agriculture contractuelle / agro-industrie / inclusion / petits producteurs / tomate industrielle
Key words: contract farming / agro-industry / inclusion / smallholders / canned tomato
© S. Assassi et al., Hosted by EDP Sciences 2020
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, except for commercial purposes, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.