Issue |
Cah. Agric.
Volume 23, Number 4-5, Juillet-Août-Septembre-Octobre 2014
Le renouveau des systèmes d'information sur les marchés agricoles dans les pays en développement
|
|
---|---|---|
Page(s) | 270 - 281 | |
Section | Études originales / Original Studies | |
DOI | https://doi.org/10.1684/agr.2014.0711 | |
Published online | 01 July 2014 |
Enhancing intra-regional grain trade in Eastern Africa through market information systems: The case of the Regional Agricultural Trade Intelligence Network (RATIN)
Améliorer le commerce intrarégional des céréales en Afrique de l'Est par les systèmes d'information de marché : le cas du réseau RATIN (Regional Agricultural Trade Intelligence Network)
Eastern African Grain Council, Maple Court, Westlands Close, Off Westlands Rd, P.O. Box 218, 00606 Sari Centre, Nairobi, Kenya
* jngombalu@eagc.org
** gmasila@eagc.org
The Eastern Africa Grain Council (EAGC) focuses on promoting intra-regional trade in Africa in order to expand access to markets by the small holder farmers and traders. However, the lack of market information still remains a challenge, not only to farmers, but to all stakeholders in the value chain, as well as governments. Therefore, market information is largely considered a public good and its impact in facilitating and promoting regional trade can lead to increased earning for farmers, reduced transaction costs, increased regional trade, price stabilization, and improved food security. The provision of the market information system by the EAGC, the Regional Agricultural Trade Intelligence Network (RATIN), is discussed in this paper. A description of RATIN is provided with a discussion of the structure, conduct, and performance, as well as an examination of how RATIN has contributed to increased regional trade for grain in the Eastern Africa region, including a discussion regarding the challenges, lessons learned, and some conclusions.
Résumé
Le Conseil céréalier est-africain (EAGC) s’emploie à promouvoir le commerce intrarégional en Afrique, en vue d’élargir l’accès aux marchés pour les petits exploitants agricoles et les commerçants. Cependant, le manque d’informations de marché reste un défi non seulement pour les agriculteurs, mais pour tous les intervenants dans la chaîne de valeur et pour les gouvernements. Aussi les informations de marché sont-elles considérées comme un bien public, dont l’impact sur le développement et la promotion du commerce régional peut augmenter les revenus des agriculteurs, réduire les coûts de transaction, accroître le commerce régional, stabiliser les prix et améliorer la sécurité alimentaire. Cet article présente le système d’information de marché RATIN (Regional Agricultural Trade Intelligence Network) fourni par EAGC. Il donne une description de RATIN, présente sa structure, son comportement et ses performances. Il examine également comment RATIN a contribué à accroître le commerce régional de céréales en Afrique de l’Est et aborde les défis, les leçons apprises et les conclusions tirées.
Key words: food policies / food security / information and communication technologies (ICTs) / market information services (MIS)
Mots clés : politiques alimentaires / sécurité alimentaire / service d’information marchés (SIM) / technologies de l’information et de la communication (TIC)
Subjects: economy and rural development / food processing, marketing / tools and methods
Thèmes : économie et développement rural / méthodes et outils / transformation, commercialisation
© Cirad 2014
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, except for commercial purposes, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.