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Cah. Agric.
Volume 23, Number 4-5, Juillet-Août-Septembre-Octobre 2014
Le renouveau des systèmes d'information sur les marchés agricoles dans les pays en développement
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Page(s) | 282 - 287 | |
Section | Études originales / Original Studies | |
DOI | https://doi.org/10.1684/agr.2014.0710 | |
Published online | 01 July 2014 |
Linking farmers to markets in Kenya: The evolving KACE model
Relier les agriculteurs au marché : évolution du modèle développé par KACE au Kenya
Kenya Agricultural Commodity Exchange Limited, Brick Court 2nd Floor, Mpaka Road, Westlands, P.O. Box 59142-00200, Nairobi, Kenya
* amukhebi@kacekenya.co.ke
** wekesakundu@yahoo.com
The Kenya Agricultural Commodity Exchange Limited (KACE) was incorporated in 1992 but formally launched in 1997 to address the challenges facing farmers in Kenya, especially poor smallholder farmers, in accessing input and output markets. A commercial for-profit model was chosen in order to charge clients modest fees for services rendered and raise revenue to sustain the services in the long term. The KACE model has evolved through various stages over time, with KACE developing, testing and experimenting with various platforms to link smallholder farmers to more remunerative markets. This article describes the various platforms, the challenges that were experienced and how they were addressed at each stage in the evolution. Chronologically, these platforms consisted of a physical trading floor, market information points (MIP), information and communication technology (ICT)-based platforms (short messaging service – SMS, interactive voice response service – IVRS, Internet based website and electronic database and radio), market resource centres (MRC), and a market call centre (MCC). Thus, the challenge experienced by KACE has been to find the right mix or portfolio of appropriate and affordable technology platforms, with complementary human skill and capacity, to efficiently manage the technologies, as well as the revenue flows, towards increased technical and financial sustainability. Despite the challenges, the KACE model continues to evolve and function, with a social entrepreneurial spirit of determination, to provide a solution to the social problem of poor smallholder farmers in Kenya, and God and technology willing, in the rest of Africa. The ICT platforms are being upgraded to improve technical and financial performance and efficiency, and the MRC staff are being trained to improve their capacity to generate and manage revenue efficiently.
Résumé
Le Kenya Agricultural Commodity Exchange (KACE) a été créé en 1992, mais lancé formellement en 1997 pour apporter une réponse aux difficultés auxquelles sont confrontés les agriculteurs du Kenya, surtout les plus pauvres, pour accéder aux marchés des intrants et des produits agricoles. Afin d’assurer la durabilité sur le long terme des services qu’il rend, KACE a opté pour un modèle commercial lui permettant de faire payer aux clients de faibles droits pour bénéficier des services rendus. Le modèle de KACE a évolué au cours du temps, KACE ayant développé, testé et expérimenté différentes plates-formes pour relier les producteurs aux marchés les plus rémunérateurs. Le présent article décrit – pour les différents stades de l’évolution de KACE – ces différentes plates-formes, les défis auxquels elles ont eu à faire face et les solutions trouvées pour les relever. Dans l’ordre chronologique, ces plates-formes ont été une bourse de marchandise, des Market Information Points (MIP), des plates-formes basées sur les technologies de l’information et de la communication ou TIC (SMS, services interactifs de réponse vocale, site Internet et base de données en ligne et émissions de radio), des Market Resource Centers (MRC) et un centre d’appel de marché. Le défi auquel KACE a eu à faire face a ainsi été de trouver la bonne combinaison entre les plates-formes technologiques disponibles et pertinentes et les ressources humaines nécessaires pour les faire fonctionner, tout en générant le revenu nécessaire à une plus grande durabilité technique et financière. En dépit des difficultés rencontrées, le modèle de KACE continue d’évoluer et KACE travaille avec la détermination que lui confère son esprit entrepreneurial pour trouver une solution au problème social des agriculteurs pauvres du Kenya et, la technologie le permettant, du reste de l’Afrique. KACE est en train d’élargir la base d’utilisateurs de ses plates-formes techniques, ce qui devrait améliorer leurs performances techniques et financières. Il forme aussi le personnel des MRC afin d’améliorer sa capacité à générer des revenus et à les gérer efficacement.
Key words: information and communication services (ICTs) / market access / market information services / small farmers
Mots clés : accès au marché / petit agriculteur / service d’information marchés / technologies de l’information et de la communication
Subjects: economy and rural development / tools and methods
Thèmes : économie et développement rural / méthodes et outils
© Cirad 2014
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