Issue |
Cah. Agric.
Volume 30, 2021
Agriculture et services écosystémiques dans les pays du Sud. Coordonnateurs : Georges Serpantié, Philippe Méral, Fano Andriamahefazafy, Jean-Christophe Castella, Malyne Neang
|
|
---|---|---|
Article Number | 18 | |
Number of page(s) | 12 | |
DOI | https://doi.org/10.1051/cagri/2021004 | |
Published online | 16 March 2021 |
Article de recherche / Research Article
Une approche cognitive co-constructiviste pour définir un service environnemental « bassin versant ». Cas de Tolongoina, Madagascar
A co-constructivist knowledge approach to define a watershed environmental service. Case of Tolongoina, Madagascar
1
UMR SENS (IRD, CIRAD, UM3, Univ. Montpellier), IRD,
BP 182,
Ouagadougou 01, Burkina Faso
2
GRET, Lot II A 119 S Soavimbahoaka,
101
Antananarivo, Madagascar
3
IRD, UMR G-eau (IRD, CIRAD, INRAE),
361 rue Jean-François Breton, BP 5095,
34000
Montpellier, France
4
CIRAD, UMR Innovation,
34398
Montpellier, France
5
INNOVATION, Univ Montpellier, CIRAD, INRAE, Institut Agro,
Montpellier, France
6
C3ED-M, Mention Économie, Université Antananarivo,
BP 905,
Antananarivo, Madagascar
* Auteur de correspondance : georges.serpantie@ird.fr
Lors du montage d’un dispositif de paiement pour service environnemental lié à l’eau (PSE-bassin versant), l’identification précise des services environnementaux en jeu est une étape à forte dimension cognitive, mais souvent laissée implicite. À l’occasion d’un projet d’hydro-électricité à Madagascar dans un contexte conflictuel de déforestation, une recherche-action en partenariat a créé les conditions d’un rapprochement cognitif et d’une explicitation du service environnemental, grâce à des études écohydrologiques participatives, la mobilisation de savoirs locaux et des ateliers-débats multi-acteurs. Suivi d’autres études et négociations, cet apprentissage collectif a facilité l’aboutissement du premier contrat PSE-bassin versant-hydro-électricité dans ce pays, et permis d’y inclure des agriculteurs.
Abstract
When setting-up a Payment for Water-related Environmental Service (PWES) scheme, the definition of the expected environmental services is an important step based on knowledge but is often left implicit. For the purpose of a hydropower project located in Madagascar in a conflictual context of deforestation, a research-action in partnership created the conditions for a cognitive rapprochement and a more explicit definition of environmental services, thanks to participative eco-hydrological studies, local knowledge mobilization, and multi-actor workshops. Followed by others studies and debates, this collective learning made it possible to include farmers in the scheme and facilitated the outcome of the first hydropower PWES in Madagascar.
Mots clés : culture sur brûlis / PSE / bassin versant / déforestation / dialogue science-société
Key words: slash and burn / PWES / watershed / deforestation / science-society dialogues
© G. Serpantié et al., Hosted by EDP Sciences 2021
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, except for commercial purposes, provided the original work is properly cited.
Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.
Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.
Initial download of the metrics may take a while.