Open Access
Article de recherche / Research Article
Issue
Cah. Agric.
Volume 30, 2021
Article Number 9
Number of page(s) 8
DOI https://doi.org/10.1051/cagri/2020046
Published online 25 January 2021
  • Argyris C, Schön D. 1996. Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading, MA: Addison-Wesley, XXIX: 305 p. DOI: 10.1177/103841119803600112. [Google Scholar]
  • Barbier R, Larrue C. 2011. Démocratie environnementale et territoires : un bilan d’étape. Participations 1(1): 67–104. DOI: 10.3917/parti.001.0067. [CrossRef] [MathSciNet] [Google Scholar]
  • Barbier R, Roussary A, eds. 2016. Les territoires de l’eau potable : chronique d’une transformation silencieuse (1970–2015). Versailles : Quae, 141 p. [Google Scholar]
  • Barnaud C, d’Aquino P, Daré W, Mathevet R. 2016. Dispositifs participatifs et asymétries de pouvoir : expliciter et interroger les positionnements. Participations 16(3): 137–166. DOI: 10.3917/parti.016.0137. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Bonin M, Cathelin C. 2014. ‪Conversion environnementale de la production bananière guadeloupéenne : une stratégie politique et économique. Économie rurale 341(3): 63–82. DOI: 10.4000/economierurale.4329. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Cooke W, Kothari U, eds. 2001. Participation: the new tyranny? London: Zed Books, 62 p. [Google Scholar]
  • DAAF Guadeloupe. 2018a. La culture de la canne à sucre. Résultats de l’enquête statistique réalisée en 2014 auprès de 185 planteurs en Guadeloupe. Agreste Guadeloupe 8: 4. [Google Scholar]
  • DAAF Guadeloupe. 2018b. La culture de banane. Premiers résultats de l’enquête statistique réalisée en 2016 auprès de 128 bananeraies en Guadeloupe. Agreste Guadeloupe 9: 4. [Google Scholar]
  • Deffontaines L, Mottes C, Della Rossa P, Lesueur-Jannoyer M, Cattan P, Le Bail M. 2020. How farmers learn to change their weed management practices: Simple changes lead to system redesign in the French West Indies. Agricultural Systems 179: 102769. DOI: 10.1016/j.agsy.2019.102769. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Della Rossa P, Le Bail M, Mottes C, Lesueur-Jannoyer M, Cattan P. 2020. Innovations developed within supply chains hinder territorial ecological transition: the case of a watershed in Martinique. Agronomy for Sustainable Development 40(10): 16. DOI: 10.1016/j.agsy.2019.102769. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Euvé F. 2018. Une pédagogie humaniste. Études 1: 4–6. [Google Scholar]
  • Faysse N. 2006. Troubles on the way: An analysis of the challenges faced by multi-stakeholder platforms. Natural Resources Forum 30: 219–229. DOI: 10.1111/j.1477-8947.2006.00112.x. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Fouilleux È. 2000. Entre production et institutionnalisation des idées. La réforme de la Politique agricole commune. Revue française de science politique 50(2): 277–306. DOI: 10.3406/rfsp.2000.395468. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Gorry A. 2012. Les postures des animateurs et animatrices scientifiques quant au dialogue « sciences en/et société ». Mémoire de l’ Université de Montréal, Québec. [Google Scholar]
  • Jobert B (dir.). 1994. Le tournant néo-libéral en Europe. Paris : L’Harmattan, 328 p. [Google Scholar]
  • Leclerc G. 2000. Lire l’agir pédagogique : une lecture épistémologique. Revue des sciences de l’éducation 26(2): 243–262. DOI: 10.7202/000122ar. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Lesueur-Jannoyer M, Cattan P, Monti D, Saison C, Voltz M, Woignier T, et al. 2012. Chlordécone aux Antilles : évolution des systèmes de culture et leur incidence sur la dispersion de la pollution. Agronomie, Environnement et Sociétés 2(1): 45–58. [Google Scholar]
  • Lesueur-Jannoyer M, Cattan P, Woignier T, Clostre F. 2016. Crisis management of chronic pollution: contaminated soil and human health. Boca Raton: CRC Press, 290 p. [Google Scholar]
  • Mathevet R, Antona M, Barnaud C, Fourage C, Trébuil G, Aubert S. 2010. Contextes et dépendances des contextes d’accompagnement. In: Etienne M, ed. La modélisation d’accompagnement ; une démarche participative en appui au développement durable. Versailles : Quae, pp. 103–123. [Google Scholar]
  • Maurel C. 2001. Éducation populaire et travail de la culture. Éléments d’une théorie de la praxis. Paris : L’Harmattan, 170 p. [Google Scholar]
  • Meiffren O, Oudin B, Gallois-Bride F, Galan MB. 2014. Evaluation du Plan Banane Durable 1. Livrable 3, Blezat consulting. [Online]. https://agriculture.gouv.fr/evaluation-du-plan-banane-durable-bilan-de-la-mise-en-oeuvre. [Google Scholar]
  • Mongruel R, Prou J, Ballé-Béganton J, Lample M, Vanhoutte-Brunier A, Réthoret H, et al. 2011. Modeling soft institutional change and the improvement of freshwater governance in the coastal zone. Ecology and Society 16(4): 15. DOI: 10.5751/ES-04294-160415. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Muller P. 2000. L’analyse cognitive des politiques publiques : vers une sociologie politique de l’action publique. Revue Française de Science Politique 50(2): 189–208. DOI: 10.3406/rfsp.2000.395464. [CrossRef] [MathSciNet] [Google Scholar]
  • Multigner L, Kadhel P, Rouget F, Blanchet P, Cordier S. 2016. Chlordecone exposure and adverse effects in French West Indies populations. Environmental Science and Pollution Research 23: 3–8. DOI: 10.1007/s11356-015-4621-5. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Olivier de Sardan JP, Bierschenk T. 1994. Les courtiers locaux du développement. Bulletin de l’APAD 5. [Google Scholar]
  • Revault d’Allonnes M. 2011. L’incertitude démocratique et la crise actuelle de la démocratie. Éthique publique [En ligne], 13(2). DOI: 10.4000/ethiquepublique.743. [Google Scholar]
  • Roling NG, Wagemakers A. 1998. A new practise: facilitating sustainable agriculture. In: Roling NG, Wagemakers A (dir.). Facilitating Sustainable Agriculture: Participatory learning and adaptive management in times of environmental uncertainty. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 3–22. [Google Scholar]
  • Salles D, Barraqué B, Busca D, Garin P. 2006. Eau des villes, eau des champs. Négociation territoriale et génie de l’environnement. Rapport au programme CNRS PIDUD, CERTOP-UTM. [Google Scholar]
  • Tonneau JP, Piraux M, Coudel É. 2011. Quelles innovations territoriales dans des territoires marginalisés au Nordeste du Brésil ? Cahiers Agricultures 20(3): 235–240. DOI: 10.1684/agr.2011.0487. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Ulrich W. 2003. Beyond methodology choice: Critical systems thinking as critically systemic discourse. Journal of the Operational Research Society 54: 325–342. DOI: 10.1057/palgrave.jors.2601518. [CrossRef] [Google Scholar]
  • Werdenberg F, Arrault S. 2014. Les écoles-chercheurs, outil au service de l’exploration de fronts de sciences interdisciplinaires. Rochebrune : INRA. https://www.gemass.fr/dphan/rochebrune14/propositions/rochebrune14-26.pdf. [Google Scholar]

Current usage metrics show cumulative count of Article Views (full-text article views including HTML views, PDF and ePub downloads, according to the available data) and Abstracts Views on Vision4Press platform.

Data correspond to usage on the plateform after 2015. The current usage metrics is available 48-96 hours after online publication and is updated daily on week days.

Initial download of the metrics may take a while.