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Cah. Agric.
Volume 23, Number 4-5, Juillet-Août-Septembre-Octobre 2014
Le renouveau des systèmes d'information sur les marchés agricoles dans les pays en développement
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Page(s) | 336 - 343 | |
Section | Études originales / Original Studies | |
DOI | https://doi.org/10.1684/agr.2014.0708 | |
Published online | 01 July 2014 |
Making market information services work better for the poor in Uganda
Adapter les systèmes d'information de marché aux besoins des plus pauvres en Ouganda
1
Catholic Relief Services, 21161 Baltimore, USA
2
International Centre for Tropical Agriculture, Kampala, Uganda
3
CHF International Rwanda, Kigali, Rwanda
a sferris@crs.org
b engorupat@yahoo.com
c ekaganzi@care.org
To assist smallholder farmer commercialisation, a new generation of low-cost market information services (MIS) has been developed in Uganda. These MIS services take advantage of new information and communication technologies (ICT). They help farmers to monitor market conditions in local, national, and export markets. Although there is much interest in market information from farmers, traders, and service providers, there is scepticism from donors about the effectiveness and sustainability of market information services. This study evaluated how farmers access and use market information to improve their market decision-making and support group marketing. Survey results found that farmers were able to access and use market information successfully. The cost of the service was relatively low and was able to serve more than 4.5 million farming households on a weekly basis. Up to 58% of farmers who used market information services indicated they achieved financial gains, with average gains of 16% above prevailing market prices for individual farmers, and 24% for farmers in groups.
Résumé
Pour améliorer les performances commerciales des petits producteurs, une nouvelle génération de Système d’Information de Marché (SIM) « low cost » est apparue, basée sur les nouvelles Technologies de l’information et de la communication (TIC). Ces SIM visent à aider les petits producteurs à suivre l’évolution des conditions des marches locaux, nationaux et à l’export. Bien que ce type d’outils suscite l’intérêt des producteurs, des intermédiaires et des fournisseurs de service, le scepticisme demeure chez les bailleurs, quant à leur efficacité et leur soutenabilité. Cette étude tente d’évaluer dans quelle mesure l’accès à l’information de marché améliore les décisions des producteurs et encourage la commercialisation en groupe. Le SIM qui fait l’objet de notre analyse permet de diffuser une information hebdomadaire à 4, 5 millions de ménages agricoles pour un coût relativement faible. Les résultats de notre analyse montrent que 58 % des producteurs utilisateurs du SIM ont enregistré des gains financiers, c’est-à-dire un prix de vente supérieur de 16 % à celui du marché pour les producteurs individuels et jusqu’à 24 % dans le cas des ventes en groupe.
Key words: marketing groups / market information services / Uganda
Mots clés : groupes de commercialisation / Ouganda / services d’information de marché
Subjects: economy and rural development / tools and methods
Thèmes : économie et développement rural / méthodes et outils
© Cirad 2014
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